ASSALAMUALAIKUM & SALAM SEJAHTERA
DITULIS ; AHMAD NAQIYUDDIN BIN ZULKIFLEE
SISTEM PENGURUSAN PEMBELAJARAN (SPP) // LEARNING MANAGEMENT SYSTEM
(LMS)
Rajah 1 : Learning Management System |
1.0 PENGENALAN
Menurut
Abdul Razak, Mohd Fitri (2011) LMS berasaskan web merupakan asas kepada
ePembelajaran, bertindak sebagai penentu arah bagi sesuatu proses pembelajaran.
LMS telah berkembang dengan cepat dan digunakan secara meluas menghubungkan
sistem maklumat dan sistem pangkalan data bagi mengurus dan mengendalikan
aktiviti pengajaran dan pembelajaran.
2.0 DEFINISI
- Learning Management System (LMS) adalah istilah yang digunakan dengan meluas untuk lingkungan sistem-sistem yang menyediakan capaian kepada perkhidmatan pembelajaran secara atas talian untuk para guru, pentadbir dan sistem.
- Sistem pengurusan Pengajaran (SPP) merupakan satu sistem yang boleh mengurus aktiviti dan bahan pengajaran yang diperlukan. Secara khususnya, SPP merupakan perisian yang menyediakan kemudahan infrastruktur untuk merancang, menghantar dan menguruskan program e-Pembelajaran. SPP digunakan untuk menyampai, menjejak dan mengurus latihan.
3.0 APAKAH CIRI-CIRI YANG PERLU ADA DALAM LMS
3.1 Mengikut American Society for Training
& Development (ASTD, 2002), perisian SPP perlu mempunyai ciri-ciri berikut:
a. Sistem yang boleh menyokong pelbagai
prinsip pembelajaran
b. Sistem yang dapat diintegrasikan
dengan Sistem Maklumat Sumber Manusia
c. Sistem yang berperanan mentadbir
aktiviti pengajaran
3.2 Malahan ciri-ciri lain yang perlu ada dalam LMS ialah seperti berikut:
• Maklumat mata pelajaran. ➕➖➗✖
Dengan adanya maklumat mata pelajaran dalam sistem LMS, maka penggunaannya terhadap pelajar, guru, dan badan yang terlibat akan meningkat. Ini kerana pelbagai sumber maklumat malahan sumber rujukan dapat di akses dari penggunaan LMS.
Dengan adanya maklumat mata pelajaran dalam sistem LMS, maka penggunaannya terhadap pelajar, guru, dan badan yang terlibat akan meningkat. Ini kerana pelbagai sumber maklumat malahan sumber rujukan dapat di akses dari penggunaan LMS.
Rajah 2 : Maklumat mata pelajaran |
• Nota kuliah dan pautan kepada berbagai
sumber maklumat. 🅰🅱🅲 🅳
Adanya nota kuliah dan pautan didalam Sistem Pengurusan Pembelajaran dapat membantu ramai pelajar diluar sana mengakses dengan lebih mudah tidak kira dimana sahaja, malahan penjimatan penggunaan kertas dapat dilakukan. Pelajar juga tidak perlu membawa helaian nota yang banyak kemana sahaja kerana penggunaan gajet yang lebih efisien dapat membantu pelajar dalam mengakses maklumat
Adanya nota kuliah dan pautan didalam Sistem Pengurusan Pembelajaran dapat membantu ramai pelajar diluar sana mengakses dengan lebih mudah tidak kira dimana sahaja, malahan penjimatan penggunaan kertas dapat dilakukan. Pelajar juga tidak perlu membawa helaian nota yang banyak kemana sahaja kerana penggunaan gajet yang lebih efisien dapat membantu pelajar dalam mengakses maklumat
Rajah 3 : e-Nota Kuliah |
• Kemudahan komunikasi. 🎧🎥📡
Sistem Pengurusan Pembelajaran bukan sahaja dapat membantu pelajar dalam mengakses maklumat dengan lebih mudah, malah ia dapat membantu menghubung pelajar dengan guru atau pensyarah dengan lebih baik dalam berkomunikasi. Dua pihak ini dapat bertukar, dan berkongsi pendapat dengan baik apabila menggunakan LMS dengan bantuan internet dan aplikasi seperti google classroom, telegram dan bermacam lagi. Mereka tidak perlu hanya tunggu bersemuka untuk memberi dan bertukar pendapat.
Sistem Pengurusan Pembelajaran bukan sahaja dapat membantu pelajar dalam mengakses maklumat dengan lebih mudah, malah ia dapat membantu menghubung pelajar dengan guru atau pensyarah dengan lebih baik dalam berkomunikasi. Dua pihak ini dapat bertukar, dan berkongsi pendapat dengan baik apabila menggunakan LMS dengan bantuan internet dan aplikasi seperti google classroom, telegram dan bermacam lagi. Mereka tidak perlu hanya tunggu bersemuka untuk memberi dan bertukar pendapat.
Rajah 4 : Gambaran Perkongsian Data Melalui Cloud |
• Kemudahan penilaian. 👍👎✔💯
LMS juga memberi peluang kepada pelajar dan barisan pendidik dalam melakukan interaksi intelektual sama ada di dalam kelas yang sama mahupun di tempat yang berbeza. Sebagai contoh pensyarah boleh menilai tahap kefahaman dan daya pemikiran pelajarnya dengan mengadakan kuiz secara atas talian (online). Terdapat banyak apps yang boleh diguna pakai antaranya google classrom, kahoot dan bermacam lagi.
LMS juga memberi peluang kepada pelajar dan barisan pendidik dalam melakukan interaksi intelektual sama ada di dalam kelas yang sama mahupun di tempat yang berbeza. Sebagai contoh pensyarah boleh menilai tahap kefahaman dan daya pemikiran pelajarnya dengan mengadakan kuiz secara atas talian (online). Terdapat banyak apps yang boleh diguna pakai antaranya google classrom, kahoot dan bermacam lagi.
Rajah 5 : Gambaran Penilaian |
Rajah 6 : Kahoot |
Rajah 7 : Google Classroom |
4.0 MEDIUM
YANG DI GUNA PAKAI & CONTOH
· Hampir
kesemua IPT mula menggunakan sistem e-pembelajaran yang dikenali sebagai
Learning Management System (LMS), sebagai contoh:
Learning Management System (LMS), sebagai contoh:
Rajah 8 : LMS yang digunakan oleh USIM
Universiti Sains Islam Malaysia (USIM), dikenali sebagai; Global Open Access Learning System (GOALS) (http://goals.usim.edu.my/moodle/index.php, 12 September 2015)
Rajah 9 : LMS yang digunakan oleh UPSI
· Menurut Mohd
Firdaus Yahaya (2012), di dalam tesis sarjananya bertajuk:
Istikhdam Al-Burtfuliyu Al- Iliktruniyy
Lada Al-Talabah Al-Mutakhassisin fi Al-Lughah Al-‘Arabiyyah: Tatwir, wa Tanfiz,
wa Taqwim (Penggunaan e-Portfolio dalam Kalangan Para Pelajar Pengkhususan Bahasa Arab: Pembangunan, Pelaksanaan, dan
Penilaian), telah mengaitkan satu aplikasi atas talian berasaskan laman
sesawang, yang dinamakan sebagai; e-Portfolio. Aplikasi ini dibangunkan dengan
disesuaikan untuk penggunaan para pelajar pengkhususan bahasa Arab. Hasil
daripada kajiannya, penggunaan aplikasi atas talian; e-Portfolio ini telah
menarik minat para pelajar, seterusnya
memudahkan lagi kerja-kerja mereka berkaitan pembelajaran bahasa Arab. Di
samping itu, beliau menyimpulkan bahawa aplikasi atas talian; e-Portfolio
ini bersesuaian untuk digunakan oleh
semua peringkat pelajar.
Sumber
terbuka:
• ATutor – Open Source Web-based
Learning Content Management System
• Dokeos – eLearning and Course
Management Web Application
• ILIAS – Open Source Learning
Management System
• Moodle – Open Source Course Management
System
Platform
untuk sumber terbuka yang pertama adalah moodle. Moodle adalah singkatan
bagi Modular Object-Oriented Dynamic
Learning Environment iaitu sistem pengurusan pembelajaran yang dibangunkan pada
tahun 2001 berasaskan prinsip pedagogi social constructionist.
Sistem
tertutup/kormesial:
Rajah 10 : Senarai Sistem Tertutup
- WebCT
- Blackboard
- eCollege
- SuccessFactors
- SumTotal
- Litmos
- angle learning
5.0 DIMANAKAH PENGGUNAAN LMS DAN SIAPAKAH PENGGUNANYA
Digunakan di institut pendidikan, seperti sekolah rendah, menengah dan
universiti.
berikut merupakan salah satu contoh sekolah yang telah diserapkan dengan lebih awal Sistem Pengurusan Pembelajaran (LMS)
berikut merupakan salah satu contoh sekolah yang telah diserapkan dengan lebih awal Sistem Pengurusan Pembelajaran (LMS)
Sk Putrajaya presint 9 (1)
SMK Aminuddin Baki
SMK Seri Titiwangsa
Pengguna
- pelajar
- pensyarah
- guru
- kaki tngn semua warga pendidik
- juga digunakan oleh industri kawal selia (perkhidmatan kewangan untuk latihan pematuhan)
- pelajar
- pensyarah
- guru
- kaki tngn semua warga pendidik
- juga digunakan oleh industri kawal selia (perkhidmatan kewangan untuk latihan pematuhan)
6.0 PERISIAN YANG
DIGUNAKAN
Pembangunannya menggunakan perisian Adobe Macromedia Dreamweaver 8, Adobe Photoshop 7.0, dan EasyPHP 1.8. LMS yang dibangunkan mengandungi ciri-ciri seperti pendaftaran pelajar dan pendaftaran guru, senarai pelajar dan senarai guru, forum, mel elektronik, dan kemudahan muat naik tugasan. LMS ini dibangunkan bagi meningkatkan aktiviti pembelajaran serta menggalakkan pembelajaran sepanjang hayat.
Pembangunannya menggunakan perisian Adobe Macromedia Dreamweaver 8, Adobe Photoshop 7.0, dan EasyPHP 1.8. LMS yang dibangunkan mengandungi ciri-ciri seperti pendaftaran pelajar dan pendaftaran guru, senarai pelajar dan senarai guru, forum, mel elektronik, dan kemudahan muat naik tugasan. LMS ini dibangunkan bagi meningkatkan aktiviti pembelajaran serta menggalakkan pembelajaran sepanjang hayat.
7.0 KEBAIKAN
i) Menyediakan bantuan secara atas-talian bagi memudahkan pihak pentadbir dan guru
mendapatkan
tunjuk ajar dan bantuan yang diperlukan bagi menggunakan dan
memperbaiki
sistem melalui e-mail ataupun Chat room.
ii) Meningkatkan kemudahan yang terdapat sistem agar mempunyai lebih banyak fungsi
dan
interaksi antara pihak pentadbir, guru dan pelajar seperti penggunaan e-mail,
Bulletin
board, Chat room dan Discussion board.
iii) Kelebihan LMS kepada pelajar adalah,dapat merancang pembelajaran,dapat berkomunikasi dengan pensyarah dan rakan sekelas secara maya dan memboleh pelbagai maklumat didapati.
iv) Kelebihan LMS kepada pengurus pusat pembelajaran pula adalah,untuk menguasai penggunaan suatu perisian kursus dan dan dapat menyalur bahan dari pelbagai sumber.
Ditulis oleh: Muhammad Naim bin Abdullah
SIKAP TERHADAP PENTAKSIRAN
1.0 KONSEP PENTAKSIRAN
·
Merupakan satu proses pembelajaran yang merangkumi
aktiviti menghurai, merekod, mengumpul,
memberi skor dan menginterprestasi maklumat
tentang pembelajaran seseorang pelajar bagi sesuatu tujuan (LPM, 2000)
Rajah 1: Lembaga Peperiksaan Malaysia |
·
Proses
pengumpulan data dengan tujuan untuk mengenalpasti dan mengesan masalah
pelajar serta untuk membuat keputusan.
·
Proses
untuk mendapatkan gambaran tentang prestasi pembelajaran seseorang pelajar
dalam sesuatu subjek atau aktiviti pembelajaran. Aktiviti pentaksiran
dijalankan secara berterusan.
·
Satu proses untuk mendapatkan maklumat dan
seterusnya membuat penilaian tentang produk sesuatu proses pendidikan.
2.0 TUJUAN PENTAKSIRAN
o
Sebagai proses mendapat gambaran prestasi seseorang
pelajar sepanjang sesi pembelajaran.
o
Mendapat maklumat secara berterusan tentang pelajar
mengenai tahap pemahaman dalam pembelajaran..
o
Meningkatkan pengetahuan pelajar dalam pembelajaran.
o
Menilai aktiviti pelajar yang dijalankan semasa
pengajaran dan pembelajaran.
Pentaksiran terdiri daripada pengujian,
pengukuran dan penilaian.
v
Pengujian
Prosedur sistematik untuk menilai tahap pemahaman
dan pengetahuan pelajar yang diperoleh sepanjang tempoh pembelajaran.
Kebiasaannya ditafsir dalam bentuk skala nombor atau
numerik.
Contoh: UPSR, PT3, SPM.
v
Pengukuran
Proses pentafsiran pencapaian pelajar melalui proses
pengujian. Data yang diperoleh adalah berbentuk numerik.
Contoh: markah
Ahmad: 80%
Hamid: 50%
v
Penilaian
Merupakan proses mengumpul dan menganalisis data
secara sistematik bagi menentukan tahap pencapaian objektif tercapai ataupun
tidak (Gay, 1985).
Penilaian
formatif
|
Penilaian
sumatif
|
Dijalankan
secara berterusan dan berkala semasa sesi pembelajaran berlangsung
mengenalpasti kelemahan murid-murid dalam suatu topik tertentu.
|
Dijalankan
pada akhir sesuatu tempoh pengajaran dan pembelajaran bagi menilai
pengetahuan murid dalam keseluruhan topik yang telah dipelajarI sepanjang
tempoh pembelajaran.
|
Contoh:
ujian bulanan, kuiz, pembentangan.
|
Contoh:
UPSR, PT3, SPM.
|
Contoh
pentaksiran:
Pengujian
|
Ali menduduki ujian
bertulis.
|
Pengukuran
|
Ali mendapat gred A iaitu markah
90%.
|
Penilaian
|
Ali mendapat keputusan
yang cemerlang dalam ujian.
|
3.0 PENTAKSIRAN DI IPG
Ø Peperiksaan
Akhir
Dinilai
pada setiap akhir semester di mana setiap satu semester terdiri sebanyak 5
bulan. Kebiasaannya dijalankan di dalam dewan peperiksaan dan pelajar perlu
menjawab pada helaian kertas.
Ø Kerja
Kursus
Tediri
daripada tiga komponen iaitu projek, amali dan ujian akhir kursus.
Ø Penilaian
Praktikum
Mendapat
bahagian dari pengajaran yang bertujuan agar pelajar mendapat kesempatan untuk
menguji dan melaksanakan dalam keadaan nyata daripada apa yang telah dipelajari
secara teori.
Contoh:
Pelajar IPG berpeluang menjadi guru pada semester ke 5, 6, dan 7.
Ø Penilaian
Kokurikulum
Menilai
keaktifan pelajar dalam pelbagai penyertaan aktiviti kokurikulum.
·
Penyertaan
aktiviti kelab persatuan dan sukan permainan pada semester 1 dan 2.
·
Penyertaan
aktiviti unit beruniform pada semester 3 dan 4.
Rajah 4: Aktiviti kokurikulum dan sukan permainan |
Ø Penilaian
BIG (Bina Insan Guru)
Melatih
dan membentuk diri menjadi guru yang berkualiti. Pelajar dapat mengenal diri
dan mampu mengaplikasikan pengetahuan dan pengalaman yang diperolehi ke arah
pembangunan diri sebagai insan guru secara berteusan.
Menekankan
pembelajaran di luar bilik darjah.
4.0 PERSEDIAAN UNTUK PENTAKSIRAN
Tugasan Individu
§ Pelajar
perlu mengulangkaji.
§ Pelajar
perlu membuat nota yang baik dan mudah difahami.
§ Pelajar
perlu pandai dan bijak mengurus masa untuk belajar.
§ Tugasan
kerja kursus mesti disiapkan pada tarikh yang ditetapkan dengan tidak
menangguh-nangguh.
Tugasan Berkumpulan
§ Menjawab
kehendak soalan dan objektif kerja kursus yang diberi.
§ Pengagihan
tugasan perlu diberikan kepada setiap pelajar agar masing-masing dapat
memainkan peranan dalam kerja berkumpulan.
§ Penilaian
ini dilakukan dalam beberapa bentuk di IPG:
i.
pembikinan blog
ii.
pembentangan
iii.
perbincangan tutorial
Integriti Pelajar
Bermaksud keutuhan dan kesempurnaan
dari semua aspek yang baik, ketulusan dan kejujuran.
- Sikap ini amat penting dalam menyelesaikan kerja kusus.
-
Hasil persembahan munculnya dari idea sendiri yang
tulen.
-
Tiada unsur plagiat dalam tugasan kerja kursus.
Rujukan
Ditulis oleh; Muhammad Izzfahim Syahmi Bin Mohamad Nazri
PENYESUAIAN SOSIAL
PENYESUAIAN SOSIAL
Rajah 1 : Maklumat Penyesuaian Sosial
•Penyesuaian ialah
proses adaptasi.
•Penyesuaian berlaku dalam pelbagai aspek seperti sikap, tingkah laku, hubungan dengan masyarakat dan cara kehidupan.
•Penyesuaian sosial ialah keupayaan individu menyesuaikan diri dalam kelompok sosial yang
baharu.
•Pelajar perlu mempunyai penyesuaian sosial yang
tinggi dengan pensyarah dan persekitaran untuk mencapai kejayaan yang
cemerlang dalam pendidikan
1.0 KEMAHIRAN INTERPERSONAL
•Kecerdasan
Interpersonal adalah
berkait
dengan
rapat
dengan
emosi.
Kecerdasan
ini
adalah
berkaitan
dengan
kebolehan
memahami
perasaan,
motivasi,
tabiat
serta
hasrat
orang lain.
•Menurut Teori
Multiple Intelligences (Gardner,1993) kemahiran
interpersonal merupakan keupayaan untuk berinteraksi dengan
orang lain dan memahami mereka. kecerdasan
interpersonal membantu kita bersosial dengan
orang lain. Sebagai contoh, melibatkan
murid-murid untuk melibatkan diri dalam
program-program motivasi yang
pengisiannya mempunyai slot
yang memerlukan kerjasama berkumpulan.
•Terdiri daripada keupayaan menerima perasaan seseorang individu berkaitan sesuatu perkara iaitu memahami apa yang
dirasai oleh
orang lain.
•Keupayaan menerima idea
dan pandangan seseorang terhadap diri sendiri dan berkaitan sesuatu perkara atau peristiwa juga
amat penting.
•Individu yang
memiliki kemahiran
interpersonal yang tinggi amat berminat untuk menyoal bagi mendapatkan penjelasan dan penerangan mengenai sesuatu perkara berkaitan dirinya dan
orang lain.
Rajah 2: Contoh Kemahiran Interpersonal
2.0 KEMAHIRAN INTRAPERSONAL
•Kemahiran intrapersonal adalah kemahiran dan komunikasi yang
berlaku dalam diri dan minda sendiri.
•Kecerdasan yang
dimiliki oleh
seseorang individu iaitu kebolehan seseorang mengenali diri sendiri secara mendalam dan mempunyai tanggapan terhadap diri sendiri, mempunyai kesedaran terhadap perasaan dalaman, kehendak, motivasi, kemarahan, dorongan serta kemampuan untuk mendisiplinkan diri dan jati diri.
•Kebolehan mengenali diri dari segi kekuatan, kelemahan, hasrat, kehendak termasuklah kemahiran yang
menyebabkan seseorang itu mempunyai persamaan dan perbezaan dengan
orang lain. Kecerdasan
intrapersonal yang dimiliki oleh
seseorang individu dapat membantu individu tersebut menangani perasaan beradab sopan serta mengawal kemarahan dan kesedihan yang
dihadapi dengan sebaiknya
2.1 Apakah Kepentingan Meningkatkan Kemahiran Intrapersonal❔
•meningkatkan
keyakinan
diri
•mempunyai
keyakinan
apabila
bersuara,
mampu
berdikari
dan bijak
dalam
menyampaikan
idea dan pendapat.
•mengetahui
kelemahan
dan kelebihan
diri
•meningkatkan
keupayaan
menyelesaikan
masalah
yang dihadapi
•mempunyai
daya
tahan
yang tinggi
ketika
menghadapi
cabaran
dan dugaan
dalam
kehidupan.
•meningkatkan
pencapaian
akademik
•meningkatkan
produktiviti
dalam
tugasan
yang diberikan
Rajah 3: Mengenali Kelebihan Dan Kelemahan Diri
3.0 PELAJAR SEBAGAI AHLI KOMUNITI PEMBELAJARAN
•Komuniti pembelajaran adalah tempat pelajar mendapatkan ilmu pengetahuan, kemahiran, nilai dan sikap yang
baik.
•Komuniti pembelajaran merupakan persekitaran yang
melibatkan hubungan kerjasama antara manusia yang
memungkinkan berlakunya perubahan tingkah laku.
•Komuniti pembelajaran
professional di sebuah IPG terdiri daripada pensyarah yang
berkongsi kepakaran, bekerja secara kolaboratif. memperbaiki kemahiran pedagogi dan meningkatkan pencapaian akademik pelajarnya.
•Persekitaran ini melibatkan unsur kerjasama,
bantu-membantu, perkongsian alat/idea,
perasaan saling, persaingan yang
sihat dan sebagainya
Rajah 4: Pelajar Sebagai Ahli Komuniti Pembelajaran
Rajah 5: Kepentingan Komuniti Pembelajaran
4.0 ISU-ISU PERKONGSIAN MAKLUMAT
Rajah 6: Isu Perkongsian Maklumat
Rajah 7: Maklumat Ringkas Isu Perkongsian Maklumat
Contoh Laman Sesawang Yang Digunakan Untuk Perkongsian Maklumat
Rajah 8: Blogger
Apakah Kelebihan Blogger❔
•Penggunaan blog
dapat membantu penulis blog
berkongsi maklumat.
•Perbincangan dapat dilakukan dengan penulis blog
berkaitan dengan isu yang
dipersembahkan dalam penulisannya.
•Dapat dikemaskini dengan mudah dari
mana-mana tempat tanpa memerlukan sambungan FTP,
perisian pengarangan web
dan lain-lain lagi.
Rajah 9: Laman Sesawang Facebook
Apakah Kelebihan Facebook❓
•Platform Facebook membolehkan pembangun web membina aplikasi yang
bersepadu dengan rangkaian
social Facebook.
•Dapat membina komuniti pembelajaran
•Menggalakkan penglibatan aktif pelajar dengan cara yang
berbeza dengan kelas biasa
•Meningkatkan interaksi guru
dan pelajar dan sesama pelajar dalam bentuk komunikasi berasaskan web
•Pelajar dapat menghubungi rakan sekelas berkaitan tugasan kelas dan peperiksaan serta bekerjasama melakukan tugasan dan projek kumpulan dalam persekitaran
internet.
Apakah Kelemahan Dan Kelebihan Laman Sesawang❓
Rajah 10: Kelemahan Dan Kelebihan Laman Sesawang
5.0 ISU GENDER DALAM KECEMERLANGAN AKADEMIK
Apakah itu Gender?
•Gender adalah perbezaan sifat ,peranan, fungsi dan
status antara lelaki dan perempuan dalam perjanjian sosial dan
juga aspek biologikal.Peranan antara lelaki dan perempuan berubah mengikut budaya, keadaan situasi di
mana mereka berada.
Rajah 11: Isu Gender
Apakah Berlaku Isu Gender Di Malaysia???
•Di Malaysia, terdapat
Dasar Wanita Negara dan Pelan Tindakan Kemajuan
Wanita. (sekarang)
• Tujuannya adalah untuk :
- membela dan memartabatkan peranan wanita dalam sesuatu komuniti.
- meningkatkan penyertaan wanita dalam pengajian
formal melalui
program kaunseling kerjaya.
• Dalam masyarakat tradisional, peranan wanita adalah terhad sebagai pembantu
(supporting role) kepada kaum lelaki.
• Wanita diberi hak yang
sama dalam pelbagai aspek, misalnya pelajar lelaki dan wanita diberi peluang yang
sama untuk meneruskan pendidikan mereka ke peringkat universiti.
• Wanita telah mendominasi sistem pendidikan di
Malaysia.
• Kemasukan pelajar baru ke IPTA
dikuasai oleh
pelajar wanita.
• Rancangan
Malaysia ke-10, jumlah pemegang ijzah pertama dikuasai wanita.
• Kegiatan yang
negatif mungkin menyebabkan ramai pelajar lelaki yang
tercicir dalam pendidikan.
• Ramai dalam kalangan remaja lelaki yang
terbabit dalam kegiatan negatif ditangkap dan diamsukkan ke pusat serenti dan penjara juvana.
• Sehubungan itu, wanita sekarang mencari calon pasangan yang
mempunyai kekukuhan kewangan.
• Oleh itu, lelaki
zaman ini perlu berusaha lebih untuk meningkatkan pencapaian diri
Rajah 12: Perbezaan Dan Peranan Lelaki Dan Wanita
Rajah 13: Cara Didikan
Kesimpulan
•Tanpa sosial, kita dapat diibaratkan seperti katak di bawah tempurung
kerana tidak mengendahkan suasana di sekeliling kita. Sosial amat penting bagi menjana keyakinan kita di khalayak ramai. Terdapat pelbagai cara untuk bersosial secara sihat yang
dapat dicontohi oleh
pelbagai pihak. Kegagalan untuk bersosial secara sihat akan mengundang padah kepada diri sendiri, masyarakat dan
negara
ini memang terbaik punye
ReplyDelete