ASSALAMUALAIKUM & SALAM SEJAHTERA


DITULIS ; AHMAD NAQIYUDDIN BIN ZULKIFLEE

SISTEM PENGURUSAN PEMBELAJARAN (SPP) // LEARNING MANAGEMENT SYSTEM (LMS)

Rajah 1 : Learning Management System

Mari kita kenali apakah itu LMS. Tonton video dibawah ↴↴↴😆😆



1.0 PENGENALAN
      Menurut Abdul Razak, Mohd Fitri (2011) LMS berasaskan web merupakan asas kepada ePembelajaran, bertindak sebagai penentu arah bagi sesuatu proses pembelajaran. LMS telah berkembang dengan cepat dan digunakan secara meluas menghubungkan sistem maklumat dan sistem pangkalan data bagi mengurus dan mengendalikan aktiviti pengajaran dan pembelajaran.

2.0 DEFINISI
            
  •            Learning Management System (LMS) adalah istilah yang digunakan dengan meluas untuk lingkungan sistem-sistem yang menyediakan capaian kepada perkhidmatan pembelajaran secara atas talian untuk para guru, pentadbir dan sistem.
  •             Sistem pengurusan Pengajaran (SPP) merupakan satu sistem yang boleh mengurus aktiviti dan bahan pengajaran yang diperlukan. Secara khususnya, SPP merupakan perisian yang menyediakan kemudahan infrastruktur untuk merancang, menghantar dan menguruskan program e-Pembelajaran. SPP digunakan untuk menyampai, menjejak dan mengurus latihan.

3.0 APAKAH CIRI-CIRI YANG PERLU  ADA DALAM LMS 

3.1 Mengikut American Society for Training & Development (ASTD, 2002), perisian SPP perlu mempunyai ciri-ciri berikut:
a. Sistem yang boleh menyokong pelbagai prinsip pembelajaran
b. Sistem yang dapat diintegrasikan dengan Sistem Maklumat Sumber Manusia
c. Sistem yang berperanan mentadbir aktiviti pengajaran

3.2 Malahan ciri-ciri lain yang perlu ada dalam LMS ialah seperti berikut:

Maklumat mata pelajaran. ➕➖➗✖

          Dengan adanya maklumat mata pelajaran dalam sistem LMS, maka penggunaannya terhadap pelajar, guru, dan badan yang terlibat akan meningkat. Ini kerana pelbagai sumber maklumat malahan sumber rujukan dapat di akses dari penggunaan LMS.


Rajah 2 : Maklumat mata pelajaran

Nota kuliah dan pautan kepada berbagai sumber maklumat. 🅰🅱🅲 🅳
          Adanya nota kuliah dan pautan didalam Sistem Pengurusan Pembelajaran dapat membantu ramai pelajar diluar sana mengakses dengan lebih mudah tidak kira dimana sahaja, malahan penjimatan penggunaan kertas dapat dilakukan. Pelajar juga tidak perlu membawa helaian nota yang banyak kemana sahaja kerana penggunaan gajet yang lebih efisien dapat membantu pelajar dalam mengakses maklumat



Rajah 3 : e-Nota Kuliah 

Kemudahan komunikasi. 🎧🎥📡
          Sistem Pengurusan Pembelajaran bukan sahaja dapat membantu pelajar dalam mengakses maklumat dengan lebih mudah, malah ia dapat membantu menghubung pelajar dengan guru atau pensyarah dengan lebih baik dalam berkomunikasi. Dua pihak ini dapat bertukar, dan berkongsi pendapat dengan baik apabila menggunakan LMS dengan bantuan internet dan aplikasi seperti google classroom, telegram dan bermacam lagi. Mereka tidak perlu hanya tunggu bersemuka untuk memberi dan bertukar pendapat.



Rajah 4 : Gambaran Perkongsian Data Melalui Cloud

Kemudahan penilaian. 👍👎✔💯
          LMS juga memberi peluang kepada pelajar dan barisan pendidik dalam melakukan interaksi intelektual sama ada di dalam kelas yang sama mahupun di tempat yang berbeza. Sebagai contoh pensyarah boleh menilai tahap kefahaman dan daya pemikiran pelajarnya dengan mengadakan kuiz secara atas talian (online). Terdapat banyak apps yang boleh diguna pakai antaranya google classrom, kahoot dan bermacam lagi.


Rajah 5 : Gambaran Penilaian 
Rajah 6 : Kahoot

Rajah 7 : Google Classroom




4.0 MEDIUM YANG DI GUNA PAKAI & CONTOH

·         Hampir kesemua IPT mula menggunakan sistem e-pembelajaran yang dikenali sebagai
Learning Management System (LMS), sebagai contoh:


Rajah 8 : LMS yang digunakan oleh USIM

Universiti Sains Islam Malaysia (USIM), dikenali sebagai; Global Open Access Learning System (GOALS) (http://goals.usim.edu.my/moodle/index.php, 12 September 2015)



Rajah 9 : LMS yang digunakan oleh UPSI


Selain itu, Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI), turut menggunakan kaedah ini dengan mewujudkan web yang dikenali sebagai; MyGuru (https://myguru2.upsi.edu.my/login.php, 12 September 2015)



·                                 Menurut Mohd Firdaus Yahaya (2012), di dalam tesis sarjananya bertajuk:

Istikhdam Al-Burtfuliyu Al- Iliktruniyy Lada Al-Talabah Al-Mutakhassisin fi Al-Lughah Al-‘Arabiyyah: Tatwir, wa Tanfiz, wa Taqwim (Penggunaan e-Portfolio dalam Kalangan Para Pelajar Pengkhususan  Bahasa Arab: Pembangunan, Pelaksanaan, dan Penilaian), telah mengaitkan satu aplikasi atas talian berasaskan laman sesawang, yang dinamakan sebagai; e-Portfolio. Aplikasi ini dibangunkan dengan disesuaikan untuk penggunaan para pelajar pengkhususan bahasa Arab. Hasil daripada kajiannya, penggunaan aplikasi atas talian; e-Portfolio ini telah menarik minat  para pelajar, seterusnya memudahkan lagi kerja-kerja mereka berkaitan pembelajaran bahasa Arab. Di samping itu, beliau menyimpulkan bahawa aplikasi atas talian; e-Portfolio ini  bersesuaian untuk digunakan oleh semua peringkat pelajar.


Sumber terbuka:




• ATutor – Open Source Web-based Learning Content Management System
• Dokeos – eLearning and Course Management Web Application
• ILIAS – Open Source Learning Management System 
• Moodle – Open Source Course Management System
Platform untuk sumber terbuka yang pertama adalah moodle. Moodle adalah singkatan bagi  Modular Object-Oriented Dynamic Learning Environment iaitu sistem pengurusan pembelajaran yang dibangunkan pada tahun 2001 berasaskan prinsip pedagogi social constructionist.

Sistem tertutup/kormesial:
Rajah 10 : Senarai Sistem Tertutup
  •  WebCT   
  • Blackboard  
  • eCollege  
  • SuccessFactors 
  • SumTotal 
  • Litmos 
  • angle learning


5.0 DIMANAKAH PENGGUNAAN LMS DAN SIAPAKAH PENGGUNANYA

   Digunakan di institut pendidikan, seperti sekolah rendah, menengah dan universiti.

berikut merupakan salah satu contoh sekolah yang telah diserapkan dengan lebih awal Sistem Pengurusan Pembelajaran (LMS)


Sk Putrajaya presint 9 (1) 

SMK Aminuddin Baki

SMK Seri Titiwangsa


Pengguna
-     pelajar
-     pensyarah
-     guru
-     kaki tngn semua warga pendidik
-   juga digunakan oleh industri kawal selia (perkhidmatan kewangan untuk latihan pematuhan)



6.0 PERISIAN YANG DIGUNAKAN 

       Pembangunannya menggunakan perisian Adobe Macromedia Dreamweaver 8, Adobe Photoshop 7.0, dan EasyPHP 1.8. LMS yang dibangunkan mengandungi ciri-ciri seperti pendaftaran pelajar dan pendaftaran guru, senarai pelajar dan senarai guru, forum, mel elektronik, dan kemudahan muat naik tugasan. LMS ini dibangunkan bagi meningkatkan aktiviti pembelajaran serta menggalakkan pembelajaran sepanjang hayat.




7.0 KEBAIKAN
i)  Menyediakan bantuan secara atas-talian bagi memudahkan pihak pentadbir dan guru
mendapatkan tunjuk ajar dan bantuan yang diperlukan bagi menggunakan dan
memperbaiki sistem melalui e-mail ataupun Chat room.

ii)  Meningkatkan kemudahan yang terdapat sistem agar mempunyai lebih banyak fungsi
dan interaksi antara pihak pentadbir, guru dan pelajar seperti penggunaan e-mail,

Bulletin board, Chat room dan Discussion board.

iii) Kelebihan LMS kepada pelajar adalah,dapat merancang pembelajaran,dapat berkomunikasi dengan pensyarah dan rakan sekelas secara maya dan memboleh pelbagai maklumat didapati.

iv)  Kelebihan LMS kepada pengurus pusat pembelajaran pula adalah,untuk menguasai penggunaan suatu perisian kursus dan dan dapat menyalur bahan dari pelbagai sumber.





Ditulis oleh: Muhammad Naim bin Abdullah


SIKAP TERHADAP PENTAKSIRAN
1.0 KONSEP PENTAKSIRAN
·         Merupakan satu proses pembelajaran yang merangkumi aktiviti menghurai, merekod, mengumpul, memberi skor dan menginterprestasi maklumat tentang pembelajaran seseorang pelajar bagi sesuatu tujuan (LPM, 2000)



Rajah 1: Lembaga Peperiksaan Malaysia


·         Proses pengumpulan data dengan tujuan untuk mengenalpasti dan mengesan masalah pelajar serta untuk membuat keputusan.

·         Proses untuk mendapatkan gambaran tentang prestasi pembelajaran seseorang pelajar dalam sesuatu subjek atau aktiviti pembelajaran. Aktiviti pentaksiran dijalankan secara berterusan.

·         Satu proses untuk mendapatkan maklumat dan seterusnya membuat penilaian tentang produk sesuatu proses pendidikan.



2.0 TUJUAN PENTAKSIRAN
o   Sebagai proses mendapat gambaran prestasi seseorang pelajar sepanjang sesi pembelajaran.
o   Mendapat maklumat secara berterusan tentang pelajar mengenai tahap pemahaman dalam pembelajaran..
o   Meningkatkan pengetahuan pelajar dalam pembelajaran.
o   Menilai aktiviti pelajar yang dijalankan semasa pengajaran dan pembelajaran.

Pentaksiran terdiri daripada pengujian, pengukuran dan penilaian.

v  Pengujian
Prosedur sistematik untuk menilai tahap pemahaman dan pengetahuan pelajar yang diperoleh sepanjang tempoh pembelajaran.
Kebiasaannya ditafsir dalam bentuk skala nombor atau numerik.
Contoh: UPSR, PT3, SPM.


Rajah 2: Pelajar menduduki peperiksaan




v  Pengukuran
Proses pentafsiran pencapaian pelajar melalui proses pengujian. Data yang diperoleh adalah berbentuk numerik.
Contoh: markah
Ahmad: 80%
Hamid: 50%


v  Penilaian
Merupakan proses mengumpul dan menganalisis data secara sistematik bagi menentukan tahap pencapaian objektif tercapai ataupun tidak (Gay, 1985).
Penilaian formatif
Penilaian sumatif
Dijalankan secara berterusan dan berkala semasa sesi pembelajaran berlangsung mengenalpasti kelemahan murid-murid dalam suatu topik tertentu.
Dijalankan pada akhir sesuatu tempoh pengajaran dan pembelajaran bagi menilai pengetahuan murid dalam keseluruhan topik yang telah dipelajarI sepanjang tempoh pembelajaran.
Contoh: ujian bulanan, kuiz,               pembentangan.
Contoh: UPSR, PT3, SPM.


Contoh pentaksiran:
Pengujian
Ali menduduki ujian bertulis.
Pengukuran
Ali mendapat gred A iaitu markah 90%.
Penilaian
Ali mendapat keputusan yang cemerlang  dalam ujian.




3.0 PENTAKSIRAN DI IPG


Rajah 3: Institut Pendidikan Guru (IPG)





Ø  Peperiksaan Akhir
Dinilai pada setiap akhir semester di mana setiap satu semester terdiri sebanyak 5 bulan. Kebiasaannya dijalankan di dalam dewan peperiksaan dan pelajar perlu menjawab pada helaian kertas.

Ø  Kerja Kursus
Tediri daripada tiga komponen iaitu projek, amali dan ujian akhir kursus.

Ø  Penilaian Praktikum
Mendapat bahagian dari pengajaran yang bertujuan agar pelajar mendapat kesempatan untuk menguji dan melaksanakan dalam keadaan nyata daripada apa yang telah dipelajari secara teori.
Contoh: Pelajar IPG berpeluang menjadi guru pada semester ke 5, 6, dan 7.

Ø  Penilaian Kokurikulum
Menilai keaktifan pelajar dalam pelbagai penyertaan aktiviti kokurikulum.
·         Penyertaan aktiviti kelab persatuan dan sukan permainan pada semester 1 dan 2.
·         Penyertaan aktiviti unit beruniform pada semester 3 dan 4.



Rajah 4: Aktiviti kokurikulum dan sukan permainan




Ø  Penilaian BIG (Bina Insan Guru)
Melatih dan membentuk diri menjadi guru yang berkualiti. Pelajar dapat mengenal diri dan mampu mengaplikasikan pengetahuan dan pengalaman yang diperolehi ke arah pembangunan diri sebagai insan guru secara berteusan.
Menekankan pembelajaran di luar bilik darjah.


Rajah 5: Aktiviti Binan Insan Guru (BIG)



4.0 PERSEDIAAN UNTUK PENTAKSIRAN









Tugasan Individu
§  Pelajar perlu mengulangkaji.
§  Pelajar perlu membuat nota yang baik dan mudah difahami.
§  Pelajar perlu pandai dan bijak mengurus masa untuk belajar.
§  Tugasan kerja kursus mesti disiapkan pada tarikh yang ditetapkan dengan tidak menangguh-nangguh.

Tugasan Berkumpulan
§  Menjawab kehendak soalan dan objektif kerja kursus yang diberi.
§  Pengagihan tugasan perlu diberikan kepada setiap pelajar agar masing-masing dapat memainkan peranan dalam kerja berkumpulan.
§  Penilaian ini dilakukan dalam beberapa bentuk di IPG:
      i.        pembikinan blog
     ii.        pembentangan
    iii.        perbincangan tutorial


Integriti Pelajar
Bermaksud keutuhan dan kesempurnaan dari semua aspek yang baik, ketulusan dan kejujuran.

  • *      Sikap ini amat penting dalam menyelesaikan kerja kusus.
  • *      Hasil persembahan munculnya dari idea sendiri yang tulen.
  • *      Tiada unsur plagiat dalam tugasan kerja kursus.














Ditulis oleh; Muhammad Izzfahim Syahmi Bin Mohamad Nazri

PENYESUAIAN SOSIAL







Rajah 1 : Maklumat Penyesuaian Sosial


                                              Apakah itu PENYESUAIAN SOSIAL ?


Penyesuaian ialah proses adaptasi.
Penyesuaian berlaku dalam pelbagai aspek seperti sikap, tingkah laku, hubungan dengan masyarakat dan cara kehidupan.
Penyesuaian sosial ialah keupayaan individu menyesuaikan diri dalam kelompok sosial yang baharu.

Pelajar perlu mempunyai penyesuaian sosial yang tinggi dengan pensyarah dan persekitaran untuk mencapai kejayaan yang cemerlang dalam pendidikan

1.0 KEMAHIRAN INTERPERSONAL


Kecerdasan Interpersonal adalah berkait dengan rapat dengan emosi. Kecerdasan ini adalah berkaitan dengan kebolehan memahami perasaan, motivasi, tabiat serta hasrat orang lain.
Menurut Teori Multiple Intelligences (Gardner,1993) kemahiran interpersonal merupakan keupayaan untuk berinteraksi dengan orang lain dan memahami mereka. kecerdasan interpersonal membantu kita bersosial dengan orang lain. Sebagai contoh, melibatkan murid-murid untuk melibatkan diri dalam program-program motivasi yang pengisiannya mempunyai slot yang memerlukan kerjasama berkumpulan.
Terdiri daripada keupayaan menerima perasaan seseorang individu berkaitan sesuatu perkara iaitu memahami apa yang dirasai oleh orang lain.
Keupayaan menerima idea dan pandangan seseorang terhadap diri sendiri dan berkaitan sesuatu perkara atau peristiwa juga amat penting.
Individu yang memiliki kemahiran interpersonal yang tinggi amat berminat untuk menyoal bagi mendapatkan penjelasan dan penerangan mengenai sesuatu perkara berkaitan dirinya dan orang lain.

Rajah 2: Contoh Kemahiran Interpersonal



2.0 KEMAHIRAN INTRAPERSONAL

Apakah itu Kemahiran Intrapersonal


•Kemahiran intrapersonal adalah kemahiran dan komunikasi yang berlaku dalam diri dan minda sendiri.
•Kecerdasan yang dimiliki oleh seseorang individu iaitu kebolehan seseorang mengenali diri sendiri secara mendalam dan mempunyai tanggapan terhadap diri sendiri, mempunyai kesedaran terhadap perasaan dalaman, kehendak, motivasi, kemarahan, dorongan serta kemampuan untuk mendisiplinkan diri dan jati diri.

•Kebolehan mengenali diri dari segi kekuatan, kelemahan, hasrat, kehendak termasuklah kemahiran yang menyebabkan  seseorang itu mempunyai persamaan dan perbezaan dengan orang lain. Kecerdasan intrapersonal yang dimiliki oleh seseorang individu dapat membantu individu tersebut menangani perasaan beradab sopan serta mengawal kemarahan dan kesedihan yang dihadapi dengan sebaiknya

2.1  Apakah Kepentingan Meningkatkan Kemahiran Intrapersonal


meningkatkan keyakinan diri
mempunyai keyakinan apabila bersuara, mampu berdikari dan bijak dalam menyampaikan idea dan pendapat.
mengetahui kelemahan dan kelebihan diri
meningkatkan keupayaan menyelesaikan masalah yang dihadapi
mempunyai daya tahan yang tinggi ketika menghadapi cabaran dan dugaan dalam kehidupan.
meningkatkan pencapaian akademik

meningkatkan produktiviti dalam tugasan yang diberikan

    Rajah 3: Mengenali Kelebihan Dan Kelemahan Diri



    3.0 PELAJAR SEBAGAI AHLI KOMUNITI PEMBELAJARAN


Komuniti pembelajaran adalah tempat pelajar mendapatkan ilmu pengetahuan, kemahiran, nilai dan sikap yang baik.
Komuniti pembelajaran merupakan persekitaran yang melibatkan hubungan kerjasama antara manusia yang memungkinkan berlakunya perubahan tingkah laku.
Komuniti pembelajaran professional di sebuah IPG terdiri daripada pensyarah yang berkongsi kepakaran, bekerja secara kolaboratif. memperbaiki kemahiran pedagogi dan meningkatkan pencapaian akademik pelajarnya.

Persekitaran ini melibatkan unsur kerjasama, bantu-membantu, perkongsian alat/idea, perasaan saling, persaingan yang sihat dan sebagainya


Rajah 4: Pelajar Sebagai Ahli Komuniti Pembelajaran

Rajah 5: Kepentingan Komuniti Pembelajaran


4.0 ISU-ISU PERKONGSIAN MAKLUMAT


Rajah 6: Isu Perkongsian Maklumat

Rajah 7: Maklumat Ringkas Isu Perkongsian Maklumat


Contoh Laman Sesawang Yang Digunakan Untuk Perkongsian Maklumat



Rajah 8: Blogger

Apakah Kelebihan Blogger

Penggunaan blog dapat membantu penulis blog berkongsi maklumat.
Perbincangan dapat dilakukan dengan penulis blog berkaitan dengan isu yang dipersembahkan dalam penulisannya.

Dapat dikemaskini dengan mudah dari mana-mana tempat tanpa memerlukan sambungan FTP, perisian pengarangan web dan lain-lain lagi.

Rajah 9: Laman Sesawang Facebook

Apakah Kelebihan Facebook

Platform Facebook membolehkan pembangun web membina aplikasi yang bersepadu dengan rangkaian social Facebook.
Dapat membina komuniti pembelajaran
Menggalakkan penglibatan aktif pelajar dengan cara yang berbeza dengan kelas biasa
Meningkatkan interaksi guru dan pelajar dan sesama pelajar dalam bentuk komunikasi berasaskan web

Pelajar dapat menghubungi rakan sekelas berkaitan tugasan kelas dan peperiksaan serta bekerjasama melakukan tugasan dan projek kumpulan dalam persekitaran internet.


Apakah Kelemahan Dan Kelebihan Laman Sesawang


Rajah 10: Kelemahan Dan Kelebihan Laman Sesawang


5.0 ISU GENDER DALAM KECEMERLANGAN AKADEMIK

Apakah itu Gender?

Gender adalah perbezaan sifat ,peranan, fungsi dan status antara lelaki dan perempuan dalam perjanjian sosial dan juga aspek biologikal.Peranan antara lelaki dan perempuan berubah mengikut budaya, keadaan situasi di mana mereka berada.


Rajah 11: Isu Gender


Apakah Berlaku Isu Gender Di Malaysia???

Di Malaysia, terdapat Dasar Wanita Negara dan Pelan Tindakan Kemajuan Wanita. (sekarang)
  Tujuannya  adalah untuk :
- membela dan memartabatkan peranan wanita dalam sesuatu komuniti.
meningkatkan penyertaan wanita dalam pengajian formal melalui program kaunseling kerjaya.
  Dalam masyarakat tradisional, peranan wanita adalah terhad sebagai pembantu (supporting role) kepada kaum lelaki.

Wanita diberi hak yang sama dalam pelbagai aspek, misalnya pelajar lelaki dan wanita diberi peluang yang sama untuk meneruskan pendidikan mereka ke peringkat universiti.
  Wanita telah mendominasi sistem pendidikan di Malaysia.
  Kemasukan pelajar baru ke IPTA dikuasai oleh pelajar wanita.
  Rancangan Malaysia ke-10, jumlah pemegang ijzah pertama dikuasai wanita.
  Kegiatan yang negatif mungkin menyebabkan ramai pelajar lelaki yang tercicir dalam pendidikan.
  Ramai dalam kalangan remaja lelaki yang terbabit dalam kegiatan negatif ditangkap dan diamsukkan ke pusat serenti dan penjara juvana.
  Sehubungan itu, wanita sekarang mencari calon pasangan yang mempunyai kekukuhan kewangan.

  Oleh itu, lelaki zaman ini perlu berusaha lebih untuk meningkatkan pencapaian diri



Rajah 12: Perbezaan Dan Peranan Lelaki Dan Wanita



Rajah 13: Cara Didikan 

Kesimpulan


Tanpa sosial, kita dapat diibaratkan seperti katak di bawah tempurung kerana tidak mengendahkan suasana di sekeliling kita. Sosial amat penting bagi menjana keyakinan kita di khalayak ramai. Terdapat pelbagai cara untuk bersosial secara sihat yang dapat dicontohi oleh pelbagai pihak. Kegagalan untuk bersosial secara sihat akan mengundang padah kepada diri sendiri, masyarakat dan negara






Comments

Post a Comment